جوملا ( joomla ) ، دروپال ( drupal ) و ورد پرس ( wordpress ) از پرکاربردیترین سیستم های مدیریت محتوای جهان می باشند که گسترش دهندگان و کاربران بسیار زیادی در جهان از آنها استفاده میکنند و بر حجم زیادی از وب سایت های جهان از یکی از این سه سیستم استفاده می کنند

انتخاب از بین این سه نرم افزار همواره یکی از دقدقه های طراحان وب بوده و بر سر آن بحث ها زیادی مطرح می شود ، و هر طراح بسته به نیاز سایت خود انتخاب خد را انجام می دهد

در زیر قصد داریم مقایسه بسیار کاملی از این سه cms را ارائه دهیم :

Logo
Stability Mature Mature Mature
Version 1.5.x 6.15 2.9.x
Meta Score 74 83 83
Completed Listing 97% 100% 92%
Cost Estimate $0.00 $0.00 $0.00
Available Languages 81 51 65
Learning Curve Intermediate Intermediate Flat
License GNU General Public License (GPL) GNU General Public License (GPL) GNU General Public License (GPL)
One-Click Updates Yes (Add-on) Limited (Add-on) Yes
Standards Compliance Level High High High
Site Setup Wizard Limited (Paid) Yes Yes
Content Management
Archives Yes Yes Yes
Content Categorization Yes Yes Yes
Content Construction Kit Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Content Staging and Merging Yes (Add-on) Limited (Add-on) Yes (Add-on)
Content Tagging Yes (Add-on) Yes Yes
Content Templates Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Custom Content Types Yes (Add-on) Yes Yes
Import-Export Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Printer, Email and PDF Versions Yes Yes (Add-on) Yes
Revisions and History Limited (Add-on) Yes Yes
Scheduling Yes Yes (Add-on) Yes
Subscriptions Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Tag Cloud Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Voting and Rating Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Core Applications
Advertising Management Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Affiliate Tracking Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Calendar Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Chat Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Commenting System Yes (Add-on) Yes Yes
Contact Form Yes Yes Yes
Contacts Management Yes Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Events Management Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
FAQ Management Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
File Repository and Distribution Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Forms and Surveys Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Full-Text Document Search Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Graphs and Charts Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Guestbook Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Helpdesk / Ticketing System Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
HTTP Proxy No
Internal Search Engine Yes Yes Yes
Lightbox (or variants) Yes Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Link Management Yes Yes (Add-on) Yes
Live Chat Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Media Gallery Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Newsletter Management Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Polls Yes Yes Yes (Add-on)
Sitemap Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Streaming Audio Management Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Streaming Video Management Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Tests, Quizzes and Raffles Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
XML Sitemap for Search Engines Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Flexibility
Interface Localization (l10n) Yes Yes Yes
Internationalization (i18n) Yes (Add-on) Yes Limited
Language Negotiation Yes (Add-on) Yes Limited
Multi-Site from 1 Codebase Yes (Paid) Yes Yes (Add-on)
Multi-Site from 1 Database Yes (Paid) Yes Yes (Add-on)
Multiple Domains Management Limited (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Right to Left Language Support Yes Yes Yes
Interoperability
CGI Mode Support No Yes (Add-on) No
Content Syndication (RSS) Yes Yes Yes
Database Query Editor Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Database-to-Web External Databases Yes (Add-on) Yes Limited (Add-on)
FTP Support Yes Yes (Add-on) Limited (Add-on)
iCal Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Section 508 Limited Yes (Add-on) Yes
Text Browser Support Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
UTF-8 Support Yes Yes Yes
W3C XHTML Compliant Yes Yes Yes
WAI Compliant Limited Yes (Add-on) Limited
Web Services API Yes (Add-on) Yes Yes (Add-on)
WebDAV Support Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Layouts, Design and Templates
Content Type Theming Yes (Add-on) Yes Yes (Add-on)
Drag and Drop Layouts No Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Granular CSS Classes Yes Yes Yes (Add-on)
Scheduled Theming No Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Style Wizard Yes (Add-on) Limited Yes (Add-on)
Sub Theming Yes Yes Yes (Add-on)
Template Language Yes Yes Yes
Theming / Skinning Yes Yes Yes
URL Path Theming Yes Yes Yes (Add-on)
Web-based Template Management Limited Yes Yes
Mobille Internet
Device Capabilities Caching Limited (Add-on) Limited (Add-on) Yes (Add-on)
Device Capabilities Detection Limited (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Device Groups No Limited (Add-on) Yes (Add-on)
Site Wizard for Mobile Site No Limited (Add-on) Yes (Add-on)
SMS Support Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Templates per Device Group Limited (Add-on) Limited (Add-on) Yes (Add-on)
Unique Mobile Content Limited (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Page Editing
Clipboard Yes No Yes
Copy / Paste from Office Limited (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Email Content to Site Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
External Editor Yes Limited (Add-on) No
Image Auto Thumbnails Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Image Editing Limited (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Image Resizing Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Macro Language No Limited No
Server Page Language Yes (Add-on) Yes Yes (Add-on)
Spelling Checker Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Trash Bin Yes Yes (Add-on) Yes
Undo History Yes No Yes
WYSIWYG Editor Yes Yes (Add-on) Yes
Performance
Advanced Caching Yes Yes Yes (Add-on)
Automatic Meta Tags Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Bandwidth Optimization Limited (Add-on) Yes Yes (Add-on)
Database Optimization Limited (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Database Query Caching Yes (Add-on) Yes Limited
Database Replication Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Friendly URLs Yes Yes Yes
Load Balancing Limited (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Minify Javascipt Limited (Add-on) Yes Yes (Add-on)
Search Engine Optimization Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Static Content Export Yes Yes (Add-on) Yes
Security
Audit Trail Limited Yes Limited
Captcha Anti-Spam Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Content Approval Yes Yes Yes
Database Backup/Restore Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Email Verification Yes Yes Yes
Error Reporting Limited Yes Limited
Kerberos Authentication Yes (Add-on) Yes (Add-on)
LDAP Authentication Yes Yes (Add-on)
Login History Limited Yes Limited
NIS Authentication Limited (Add-on)
NTLM Authentication Yes (Add-on)
Password Encryption Yes Yes Yes
Pluggable Authentication Yes Yes (Add-on) Limited
Sandbox Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Scheduled Backups Yes (Add-on) Yes (Add-on) Limited (Add-on)
Session Management Yes Yes
SMB Authentication No
SSL Support Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Versioning Yes (Add-on) Yes Yes
Site Administration
Administration Dashboard Yes Limited Yes
Drag and Drop Interface No Yes Yes
File and Document Manager Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Google Analytics Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Inline Content Administration Limited Yes Yes (Add-on)
Internal Search for Admin Yes Yes Yes
Link Checker Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Mass Upload Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Media Library Yes Yes (Add-on) Yes
Metadata Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Offline Maintenance Page Yes Yes Yes
Online Administration Yes Yes Yes
Personal Dashboard Limited Yes (Add-on) Yes
Site Navigation Management Yes Yes Yes (Add-on)
Statistics Yes Yes Yes (Add-on)
Translation Strings Management Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Workflow Engine Limited Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Zip Archive Support Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes
Support
Certification Programme No Yes No
Code Skeletons Limited Yes Limited
Commercial Manuals Yes Yes Yes
Commercial Support Yes Yes Yes
Community Forums Yes Yes Yes
Developer Community Yes Yes Yes
Issue Tracking Yes Yes Yes
Mailing Lists Yes Yes Yes
Online Help Yes Yes Yes
Support Network Subscription Yes (Paid) Yes (Add-on) Yes (Paid)
Trainings and Seminars Yes Yes Yes
User Conferences Yes Yes Yes
Users
Avatars Yes Yes (Add-on)
Buddy List Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Memberlist Yes Yes (Add-on)
Memberlist Search Yes Yes
OpenID Login Support Yes Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Paid Content Subscriptions Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Private Messaging System Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
Public User Page Yes (Paid) Yes Yes (Add-on)
Registration Form Yes Yes Yes (Add-on)
Registration Form Custom Fields Yes (Add-on) Yes Yes (Add-on)
User Access Control Yes (Add-on) Yes Yes (Add-on)
User Contributions Yes Yes Yes (Add-on)
User Groups Yes (Add-on) Yes (Add-on) Yes (Add-on)
User Points / Karma Rating Yes (Add-on) Yes (Add-on)
User Preferences Yes Yes Yes
User Profile Custom Fields Yes (Add-on) Yes Yes (Add-on)
User Profiles Yes (Add-on) Yes Yes
User Signatures Yes (Add-on)
Who's Online List Yes (Add-on) Yes

استفاده از این مطلب با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است


ارزیابی كیفی وب‌سایت‌ها: ابزارها و معیارها

جمعه 12 خرداد 1391 03:37 ب.ظ

امروزه كمیت اطلاعات منتشره در اینترنت، بویژه از طریق شبكه جهانی وب، نسبت به اطلاعات قابل دسترس از طریق دیگر رسانه ‎ها، سرعت فزاینده‌ای یافته‌است. همانطور كه ما هر چیزی را كه در روزنامه‌ها می‎خوانیم، در تلویزیون می‎بینیم یا از رادیو می ‎شنویم، قبول نداریم یا باور نمی‌كنیم، نمی‎توانیم هر چیزی را كه در اینترنت قرار گرفت، به راحتی بپذیریم. بنابراین، ارزیابی انتقادی و كیفی وب‌سایت‌ها و تعیین دامنه كاری آنها در برخورد با نیازها و احتیاجات استفاده‌كنندگان و كاربران، ضروری به نظر می‌رسد. این نوشته به تحلیل و ارزشیابی اطلاعات موجود در وب و فرایند مبتنی بر برخی مفاهیم مدیریت كیفی،می ‎پردازد و قواعد و روش‎‌هایی را به عنوان معیارهای اساسی ارزیابی كیفی وب‌سایت‌ها و گزینش ‌سایت مناسب، ارائه می‌نماید.
كلیدواژه‌ها: وب‌سایت‌ها، ارزیابی كیفی، معیارهای ارزیابی.

اهمیت و دامنه فرایند ارزشیابی
ارزیابی یك فرایند ضروری و پیچیده است. هر فردی ممكن است در مورد درستی و صحت مفاهیم كیفی قضاوت و ارزیابی نماید. ارزشیابی یك محصول اطلاعاتی، یك خدمت، یك فرد یا یك سازمان ممكن است به منظور اینكه آیا وظایف و مسئولیت‎های محوله به خوبی انجام پذیرفته است یا خیر، صورت بگیرد. اساتید دانشگاه و دانشجویان بایستی قادر باشند اطلاعات را به صورت مؤثری ارزیابی كنند. در غیر اینصورت بایستی در این زمینه آموزش ببینند. بصیرت و ارزشیابی با فرایند تصمیم‌‎سازی و ژرف نگری عمیقی همراه است كه شامل موارد زیر می‎شود:
1- قضاوت درباره ارزش یك استدلال، یك شخص، یك محصول یا یك خدمت یا یك سازمان.
2- تصمیم‎گیری راجع به عمل خاصی(برای نمونه خریدن یا نخریدن یك محصول خوب یا یك خدمت ارائه شده بوسیله یك سازمان خاص).
3- میزان اعتبار یك تحقیق یا روش انجام آن.
4- تصمیم ‎گیری برای به تأخیر انداختن اجرای یك عمل یا عدم اجرای آن به منظور كسب اطلاعات بیشتر یا كافی.
در زبان انگلیسی حداقل شش فعل مختلف در این زمینه یك معنی پایه را می‎رسانند"مفهوم یك قضاوت مهم و با ارزش" و معانی اضافی خاص خود كه بایستی مورد توجه قرار گیرند.

* to evaluate كه بر قضاوت درباره ارزش یك شئ یا یك شخص تاكید دارد.
* to rate كه شامل تعیین رتبه یك شخص یا یك شئ در بین انواع دیگر آ‌نهاست.
* to stimate به معنی داوری مبتنی بر تخمین و محاسبات تقریبی است(اما این اصطلاح صراحت اصطلاحات دیگر را ندارد).
* to appraise بر داوری كارشناسانه تأكید دارد.
* to assess به معنی داوری معتبر و سنجیدن و مالیات بستن. (مثل ارزش پولی چیزی را معیّن كردن و مالیات گذاشتن بروی آن) و
* to assay بر امتحان و آزمایش دقیق دلالت دارد(مثل تجزیه و تحلیل شیمیایی اوره به منظور تعیین محتوای آن).

سه فعل آخر تناسب و نزدیكی بیشتری با مفهوم مورد نظر ما دارند و معانی وسیع‌تری را در مورد تجزیه و تحلیل انتقادی و ارزشیابی در بر می‎گیرند.
بلوم[2] در روش سلسله مراتبی خود در امور‌تربیتی، ارزشیابی را به عنوان یكی از ابعاد فرایند ادراك و تفكر می‎داند. براساس این شیوه، ترتیب و توالی مهارت‎های فكری با ارزیابی به عنوان پیچیده‌ترین فرایند ادراك(شامل فهم، ادراك، تجزیه و تحلیل و تركیب) كامل می‎شود. دبونز[3] به مفهوم نیازهای پایه DIK، یعنی داده، اطلاعات و دانش، تأكید دارد.
اختلاف اساسی ارزشیابی با تمامی مهارت‌های ذكر شده بالا، بیانگر گنجایش و ظرفیت بالای کمعیارها و ارزش‎ها در ارزشیابی است. ارزشیابی به عنوان"قضاوت درباره ارزش یك چیزی مثل بعضی مقاصد، اهداف، عقاید، كارها، راه‌حل‌ها، روش‌ها، مواد و غیره، توصیف شده است و در برگیرنده معیارهای استانداردی برای ارزشیابی میزان ویژگی‎های دقیق، مؤثر، اقتصادی یا رضایت‎بخش است. داوری‎ها ممكن است بوسیله ارزیاب یا بوسیله اطلاعاتی كه به او داده می شود، انجام پذیرد".
مطالعه در روان‌شناسی شناختی و فراشناختی و تفكر انتقادی نشان می‎دهد كه ارزیابی انتقادی ممكن است بوسیله چندین عامل تحت تأثیر قرار گیرد. كه این موارد به ترتیب اهمیت در اینجا ذكر می‌شوند[4]:

- معلومات قبلی (كه قوی‌ترین تأثیر را دارد).
- تفاوت سلیقه ظاهری یا برتری شكلی: (برای مثال برای محققین، كتب علمی و مقالات مجلات با اهمیت‌تر از مجلات و كتب و منابع اینترنتی عمومی هستند).
- شناخت‌شناسی(كه بر ماهیت و مبدأ دانش تأكید دارد).
- احساسات: كه عموماً در خلال و شروع فرایند ارزشیابی وجود دارند و
- عقاید(شناخت‌شناسانه، روش‌شناسانه و غیره).

تمامی این عوامل ممكن است در فرایند ارزشیابی تأثیر گذار باشند یا حتی آنرا از مسیر واقعی خود دور نمایند، نتایج آنرا تحت تأثیر قرار دهند و بعضی اوقات آنرا به نتایج غیر واقعی برسانند.

كیفیت اطلاعات
هر دو مفهوم اطلاعات و كیفیت در طول سال‎ها معانی وسیع و گسترده‌ای یافته‌اند و معانی سؤال برانگیز زیادی به خود گرفته‌اند. بنا به گفته دراگولانسكو[5] مفهوم اطلاعات به معانی مختلفی بكار برده شده و سال‎هاست به معنی یك عبارت یك محصول یا یك فرایند بكار برده می‎شود و علی‎رغم ارزش ذهنی شایان توجه آن چارچوب نا‌مشخص و متناقض و ویژگی‎‌هایی مبهمی داشته است.
كلمه اطلاعات طوری كه امروزه بكار برده می‎شود دیدگاه‌های متفاوتی را نشان می‎دهد كه شامل كالا، انرژی، خبر، اطلاع، داده، دانش و غیره است. اگر به عنوان یك متاع به اطلاعات بنگریم، اطلاعات ممكن است شامل متون، اصوات، تصاویر و غیره باشد و ارزش اقتصادی داشته باشد. بنابراین اطلاعات می تواند مورد معامله قرار گیرد و به عنوان یك فرآورده اطلاعاتی یا خدمت اطلاعاتی مورد توجه قرار گیرد.
به نظر دبونز[6] چنانچه یك سازمان یا شخصی ساختار ویژه اطلاعاتی خود را انحصاری نماید و اطلاعات را برای رسیدن به اهداف خاص خود نگهداری كند آن اطلاعات قادر است شخص یا سازمان را در رسیدن به اهداف خود یاری نماید. پس اطلاعات قادر است اهداف و اشخاص را هدایت و كنترل كند.
نكته بعدی اینست كه چگونه می‎توان كیفیت محصولات و خدمات را به صورت مناسب ارزیابی نمود. امروزه استاندارد بین المللی ایزو 9000 كیفیت را به عنوان وجود كلیه ویژگی‎‌های یك چیز (هدف كلی خدمت یا محصول یا یك فرایند، یك فعالیت، یك سیستم، یك سازمان، یك شخص یا تركیبی از همه این‎ها) كه قدرت پاسخگویی به نیازهای معین را در خود دارد، تعریف نموده است.
این توصیف پذیرفته شده بین‌المللی به مشتریان، استفاد‌كنندگان و فراهم ‎كنندگان محصولات و خدمات، اشاره دارد. در واقع "كیفیت" در مورد محصول و خدمت برای پذیرش ویژگی‎های كافی در بكار بردن آنان است. تعداد این ویژگی‎ها موفقیت كالا را در قیمت‎های رقابتی توجیه می‎نماید. (به دلیل این كه استفاده كننده یا مشتری، كالاهای با كیفیت بالا را به نسبت قیمت آن خریداری می‌‎نماید). بعلاوه "كیفیت" بیانگر یك فلسفه سودبخش جدید برای مدیران شركت‎هاست و آنها معمولاً در تعهدات شفاهی خود و از طریق كاركنان روابط عمومی سازمان‎ها، در تبلیغات خود بر این موضوع تاكید دارند. این تعهدات برای رسیدن به هدف نهایی یعنی رضایت مشتریان در تمامی سطوح و چرخه تولید و در همه بخش‎های شركت‎ها وجود دارد.
یك كالا نتیجه یك سری فعالیت‎‌هایی است كه طی یك فرایند به وجود می‌آیند[7]. بنابراین اطلاعات به عنوان یك محصول غیر مادی در نظر گرفته شده است و بوسیله شركت‎‌های تهیه كننده، خرید و فروش می‌شود و خریداری و فروش دوباره آن ممكن است توسط فراهم‌كنندگان دیگر و استفاده از آن بوسیله استفاده كننده نهایی، صورت گیرد. این محصول غیر مادی"تولید اطلاعاتی" نامیده می‎شود و نباید با تولیدات مادی توأم با آن، اشتباه گرفته شود (برای مثال محمل‎‌های مادی اطلاعات شامل كاغذ، كتاب، مجله یا اشیاء و علائم و غیره).
كیفیت این تولیدات مادی و غیر مادی در بازار اطلاعات بوسیله استفاده‌كنندگان و فراهم‌آورندگان، با استفاده از معیارها و ابزارهایی، ارزیابی می‎شود. روش ارتباطی فراهم كننده- مشتری، برای افرادی كه علاقه‎مند به این روش هستند، روش خوبی است
طبق این روش دراگولانسكو[8]نتیجه می‎گیرد كه یك محصول اطلاعاتی(متن، صدا یا تصویر) و محمل‎های اطلاعاتی مادی (مثل، كاغذ، كتاب، مجله، كاست، دیداری یا شنیداری و غیره) در صورتی كیفیت خود را حفظ می‎كند كه فراهم ‎كنندگان به نیازهای مشتریان و استفاده‌كنندگان، قبل از طراحی، هنگام ساخت و هنگام تهیه محصول توجه كنند و واكنش‌های آنان بعد از تهیه محصول را نیز در نظر بگیرند. به عبارت دیگر در تولید یك محمل یا محصول اطلاعاتی بایستی به كیفیت محمل و تولید اطلاعاتی و انطباق آن با نیازهای روشن، مشخص و حتی نامشخص مشتری یا استفاده كننده، توجه داشت.

 


براساس نظر دبونز[9]، آدمی به صورت اساسی یك نیاز اطلاعاتی پایه و چندین نیاز به دانستن دارد. نیاز اطلاعاتی عبارتست از آگاهی از پاسخگویی به سؤلاتی از قبیل: چگونه؟ كجا؟ چه وقت؟ و چه كسی؟ و نیازمندی به دانش برای فهم و كاربرد، تجزیه و تحلیل، تركیب و ارزیابی لازم است. پاسخگویی به این نیازها با جوابگویی به نیازهای مربوط به سؤلات چرا و چگونه، مرتفع می‎شود. دیگر نیاز‌های اساسی بشر به صورت ذیل دسته‌بندی می‌شوند:
الف) نیاز به دانستن (برای مثال آنها كیستند، كجا هستند، از كجا آمده‌اند؟ چه وقت؟ كجا؟ چگونه؟ چرا؟ یك پدیده معیین یا رخداد خاصی شكل می‌گیرد و غیره) و
ب) نیاز به عمل(به منظور ادامه و پیشرفت شرایط زندگی).
یك ضرب ‎المثل رومانی‎ می‎گوید: دانش بدون عمل سودمند نیست، اما عمل بدون دانش خطرناك است!
تهیه‌كنندگان و فراهم‌آورندگان اطلاعات و استفاده‌كنندگان و كاربران اطلاعات در فعل و انفعالات اطلاعاتی با هم همكاری و مشاركت می‎نمایند و كارائی و اثر بخشی اطلاعات بستگی به این دو همكار، ظرفیت‎های همكاری و شرایط تعامل بین این دو دارد[10].

كیفیت وب‎ سایت‌ها
وب جهانگستر یك فن‌آوری شبكه‌ای بسیار پیچیده است كه اخیراً چند صد میلیون صفحه وب و بیش از صد میلیون كاربر، از این فناوری استفاده می‌نمایند. هر روز استفاده‌كنندگان این سایت‌ها به‎ منظور یافتن مناسب‎ترین، مرتبط‌‎ترین و روزآمدترین اطلاعاتی كه نیاز دارند، به جستجو در وب می‎پردازند. در شبكه جهانی‎ وب، استفاده‌كنندگان بوسیله راهنماهای صفحه به صفحه و پیوندهای(Links) موجود به كاوش می‎پردازند. محتوای صفحات مرتبط با این پیوندها معمولاً برخی از اطلاعات را در قالب متون یا تصاویر به استفاده كنندگان ارائه می‎دهد.
براساس آنچه كه گفته شد، مفاهیم مدیریت كیفی و روش‎ها، قصد دارم ارزش‎ها و معیارهایی كه یك استفاده كننده را قادر می‎سازد به ارزیابی و انتخاب یك وب‌سایت یا صفحه وب دست بزند، روشن نمایم. اطلاعاتی مانند موارد زیر در وب‌سایت‌های امروزی قابل دسترس است:
ـ بازاریابی اطلاعات برای محصولات، خدمات، سازمان ها و غیره.
ـ متون، مواد صوتی- تصویری، تولیدات رسانه‌های ارتباط جمعی (شامل مدارك و مجلات الكترونیكی).
ـ صفحات وب شخصی.
ـ و مواردی همچون پیغام‎های پست الكترونیكی و ارتباط پستی گروه‌های خبری و غیره.
طرح وب‌سایت از سه مؤلفه اصلی تشكیل شده است: 1- بالای صفحه [header]ا2- بدنه اصلی[body]ا 3- پائین صفحه [footer]ا. با بررسی تمام این بخش‎ها ما می‎توانیم پاسخ سؤلات زیر را پیدا كنیم:
- مؤلف وب‌سایت كیست(یا فرد مرتبط)؟
- سایت چه وقت ایجاد شده است(یا بازنگری شده است)؟
- چه كسی سایت را پشتیبانی می‎كند؟
- ارتباطات فراهم شده چه چیزی را بیان می‎دارند؟
- مخاطبان احتمالی وب‌سایت چه كسانی هستند؟
- هدف از ارتباطات موجود در وب‌سایت چیست؟
همانطور كه می‌دانید امروزه هر كس قادر است در یك وب‌سایت شخصی به انتشار مطالب بپردازد و متأسفانه هیچ استاندارد رسمی به منظور رعایت حداقل استانداردها و معیارها، وجود ندارد.
تعدادی از وب‌سایت‌ها اجازه ارتباط الكترونیكی را برای استفاده كنندگان خود به منظور ایجاد ارتباط و تعامل فراهم می‎نمایند. ارتباط استفاده‌كنندگان با تهیه كننده وب‌سایت به منظور تداوم پیشرفت كیفیت وب‌سایت و براساس عكس‌‎العمل‎های گوناگون از استفاده كنندگان مختلف، صورت می‎گیرد.
تحلیل بیشتر وب‌سایت ممكن است شامل هر معیاری باشد كه به عنوان یك نتیجه از برخی استفاده‌های خاص به منظور شناسایی، تعریف و ارزیابی بدست آمده است. بعد از ارزیابی دقیق تمامی این نتایج و موارد، یك ارزیاب قادر خواهد شد در مورد مقایسه تطبیقی كیفیت وب‌سایت‌ها و تهیه‌كنندگان اطلاعات آنها، قضاوت نماید. هر چند ایجاد یك وب‌سایت آرمانی غیر ممكن به نظر می‎رسد، اما قطعاً تلاش در جهت پاسخگویی به نیازهای كاربران و جلب رضایت آنان عملی و دست یافتنی است. برای رسیدن به این هدف و حركت به سمت دستیابی به مدیریت كیفی، این تلاش باید ادامه پیدا كند و در جهت آسان‌تر و سریع‌تر نمودن كاربرد ابزارهای ویژه، روش‎ها و فنون مدیریت كیفیت، حركت كنیم.

معیارهای ارزیابی و سؤالاتی كه بایستی بوسیله استفاده كننده پاسخ داده شوند:


1. صحت و درستی(شامل گستردگی و دقیق و درست بودن اطلاعات).

- آیا مؤلف منبع اطلاعات را ذكر نموده است؟
- آیا امكان آزمودن و چك نمودن صحت منابع وجود دارد؟
- آیا حوزه تخصصی مؤلف با موضوع تحت پوشش همخوانی دارد؟
- آیا مؤلف روش تحقیق و فرایند گردآوری داده‌ها را به روشنی بیان كرده‎ است؟


2. صلاحیت(میزان اعتبار مؤلف در رشته تخصصی خود).

- آیا مؤلف شناخته شده است؟
- درباره مؤلف چه اطلاعاتی دارید(برای مثال زمینه كاری، موقعیت، علائق، انتشارات و غیره)
- آیا تعیین میزان مهارت و اعتبار مؤلف برای شما ممكن است؟


3. پوشش موضوعی(گستردگی و میزان پوشش موضوعاتی كه مشاهده، تحلیل و گزارش شده‌اند)

- آیا تمامی موضوعات وب‌سایت عمیقاً بازبینی شده‌اند؟
- آیا همه پیوندهای مرتبط به صورت مناسب جامع و در عمل فعال هستند؟
- اطلاعات موجود در سایت چقدر برای شما از خصوصیات جامعیت و مرتبط بودن برخوردار است؟


4. تراكم- فشردگی(میزان اطلاعات مربوط و جامع كه در هر صفحه از سایت به نمایش گذاشته می‎شود).

- در هر صفحه از سایت مفاهیم غالب هستند یا تصاویر؟
- آیا اطلاعات نمایش داده شده در هر صفحه شامل تصاویر و متن‎ها برای شما به اندازه كافی جامع است؟
- آیا اطلاعات نمایش داده شده در هر صفحه برای شما كافی است؟
- چه مقدار اطلاعات تبلیغاتی و آگهی‎های تجاری در هر صفحه از سایت وجود دارد؟


5. تازگی(میزان تازگی و به‎روز بودن اطلاعات منتشر شده در سایت)

- سایت چه وقت ایجاد شده و آخرین زمان بازنگری و ویرایش آن چه وقت بوده است؟
- آیا تاریخ حق مؤلف نمایش داده شده است؟
- آیا تمامی منابع ذكر شده، قابل دسترس هستند؟.
- آیا كلیه سایت‎های مرتبط و آدرس‎های اینترنتی درست عمل می كنند؟


6. تعامل(تأثیر متقابل یا میزان عملكرد ارتباط دو طرفه بین استفاده كننده و مؤلف).

- آیا یافتن حداقل یك پیوند (Link) برای ارتباط از طریق پست الكترونیكی با مؤلف وب‌سایت یا مسؤل سایت امكان پذیر است؟
- آیا پیوند فعال است؟
- آیا پیوند سریع عمل می كند؟
- آیا به پیغام‎هایی كه شما فرستاده‌اید، پاسخی داده شده است؟


7. هدف (میزان عینیت‌گرایی مؤلف در مقابل ذهنیت‌گرایی او).

- هدف واقعی سایت چیست؟
- هدف واقعی مؤلف سایت چیست؟
- آیا شما به اندازه كافی از بی طرفی مؤلف مطمئن هستید؟


8.. سرعت(مدت زمان مورد نیاز برای فراخوانی سایت و نمایش صفحه وب‌سایت).

- آیا آدرس الكترونیكی(URL) سایت به سرعت و بدون درنگ صفحه وب‌سایت را پیدا می كند؟
- آیا تغییر فوری صفحه نمایش ممكن است؟
- آیا ارتباط شما با تمامی پیوندهای فراهم شده بدون تأخیر میسّر می‎شود؟[11]


جستجوی وب‌سایت‌ها یا جستجو در انتشارات كتابخانه‌ای؟
به نظر می‎رسد جستجوی اطلاعات وب‎ سایت‎ها، برای انجام یك طرح، كارایی و سودمندی بیشتری نسبت به روش‎های جستجوی سنتی مبتنی بر كتابخانه داشته باشد. اما آیا این یك انتظار واقع گرایانه است؟ به نظر بنده جستجو در وب و كتابخانه مكمل همدیگرند. شبكه جهانی وب منبع بسیار خوبی برای مشاهده سریع اطلاعات است و وجود كتابخانه هم برای تجزیه و تحلیل عمیق مطالب، ضروری است.
یافتن اطلاعات مربوط به یك پژوهش در كتابخانه، موفقیت طرح ما را تضمین می‌كند. از نتایج یك جستجو ممكن است محصولات و نظریات غیر منتظره‌ای كسب شود كه برای ارزیابی مجدد فرضیات دانشمندان و حتی برای طرح‎های پژوهشی آینده محققین سودمند باشد. در ارزیابی وسیع كیفیت اطلاعات، ما احتمالاً نكات گوناگونی برای مشاهده می‎ یابیم و رویكرد‎های انتقادی و واكنش‎ها بیشتر از جستجو در وب است، كه با ظاهری جذاب از روایی كمتری برخوردار است.
از طرف دیگر جستجوی اطاعات در وب‌سایت‌ها، برای همان پژوهش فوق، از طریق موتورهای كاوش مختلف انجام می‌‎گیرد. جستجوگرهای قوی و راهنماها به منظور یافتن فقره‌های اطلاعاتی كه از فرضیه‌ها پشتیبانی می‌كنند، فعال می‎‌شوند. حتی ممكن است یافته‌های نادرست هم بازیابی شوند، هر چند این مورد به ندرت اتفاق می‎‌افتد. بهرحال، شبكه جهانی وب برای مطالعه چكیده‌ها و كسب سریع اطلاعات درباره یك موضوع بسیار عالی است.

نتیجه
ما به عنوان یك راهنما، دوست داریم دانشجویان شیوه‌های جستجوی اطلاعات را یاد بگیرند و همه انواع پیچیدگی‌ها و تفاوت‎های موجود در این فرایند را تشخیص دهند. اما ما همچنین به مهارت در حداقل یك زمینه نیاز داریم. برای ما به عنوان آموزش دهنده، انتخاب از میان شیوه‌های سنتی یا نوین یادگیری یك چالش است. بهرحال به منظور ایجاد توانایی عملی در این زمینه، ما باید قبل از هر چیز شیوه‌های ارزیابی انتقادی كیفیت اطلاعات موجود در وب‎‌سایت‎ها را بیاموزیم.



آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic